Pages

Tuesday 25 April 2017

ENDOMETRIOSIS PENYAKIT KRONIK GOLONGAN WANITA, KENALI SIMPTOM-SIMPTOM DAN CARA MENGATASINYA

Assalammualaikum.


Saya ada dua orang kawan yang menghidap penyakit endometriosis ini. Endometriosis adalah penyakit kronik yang dialami oleh golongan wanita. Penyakit ini perlu dirawat dan tidak boleh mengharap agar penyakit ini sembuh dengan sendiri.

APA ITU ENDOMETRIOSIS?






Secara amnya, uterus dan rahim wanita yang normal dilitupi dengan lapisan tisu yang di panggil endometrium. Tisu endometrium ni tumbuh HANYA di dalam bahagian rahim.


Penyakit Endometriosis berlaku apabila terdapat cebisan tisu endometrium yang tumbuh di luar rahim, terutamanya dalam organ-organ pembiakaan seperti ovari dan tiub fallopian. Dalam kes yang jarang berlaku, tisu ini tumbuh pada usus kecil, dubur atau pundi kencing.


Tisu endometrium ini semakin membesar di dalam ovari wanita apabila berlaku perubahan hormon pada setiap bulan.


Semasa haid, berlaku pendarahan pada ovari, dinding luar usus, dan pundi kencing yang akan mengakibatkan keradangan, kesakitan, pertumbuhan calar,  tisu parut dan kawasan sekeliling menjadi tebal. Keadaan ini terjadi apabila tisu endometrium yang tumbuh di luar rahim tadi tidak mempunyai tempat untuk keluar.

SIMPTOM-SIMPTOM BIASA PENYAKIT ENDOMETRIOSIS




Ramai yang tidak perasan akan kewujudan penyakit ini. Mereka hanya akan mendapatkan rawatan apabila mengalami sakit yang teruk. Antara tanda-tanda endometriosis adalah :


1. Sakit pelvis yang teruk

2. Haid awal

3. Turun darah haid terlalu banyak atau tidak normal, contohnya hanya keluar tompokan darah sahaja

4. Sakit semasa dan selepas ketika membuat hubungan kelamin

5. Mengalami masalah sukar untuk hamil

6. Senggugut yang sangat teruk

7. Sakit semasa ovulasi

8. Sakit ketika membuang air besar, cirit-birit, sembelit atau masalah usus yang lain semasa datang haid

9. Sakit ketika membuang air kecil atau terlalu kerap membuang air kencing ketika datang haid

10. Lesu dan letih

TAHAP PENYAKIT ENDOMETRIOSIS 




Endometriosis Stage I (minimal)


Endometriosis Stage I adalah yang paling minimal dan sukar untuk dikesan. Kewujudan Endometriosis Stage I ni hanya diketahui jika pembedahan dilakukan. Masa ni boleh jumpa kesan kerengsaan pada ruangan pelvic (pelvic cavity) dan mungkin juga adhesion (pelekatan) yang terhad.


Endometriosis Stage II (mild)


Endometriosis Stage II ni adalah tahap sederhana. Akan terdapat kerengsaan yang lebih banyak pada tisu di kawasan pelvic cavity (antara rahim dan bowel).


Endometriosis Stage III (moderate)


Endometriosis Stage III ni masih lagi tahap sederhana tetapi semakin teruk keadaannya. Disamping kecederaan atau kerengsaan pada tisu, terdapat juga parut dan pelekatan (adhesion) di bahagian pelvic. Mungkin juga ada kesan endometriosis cycts dalam ovary.


Endometriosis Stage IV / IV advance (severe)


Endometriosis Stage IV ni dikira yang paling teruk sekali. Semua symptom dari Stage 1-III akan wujud bagi penghidap Endometriosis Stage IV. Terdapat endometriosis cysts yang besar dan banyak dalam ovary.

Pelekatan (adhesion) tisu pelvik yang sangat teruk sehingga ada organ yang berubah lokasi macam kena gam antara satu sama lain.

CARA MELEGAKAN KESAKITAN ENDOMETRIOSIS


Selain merekodkan simptom-simptom endometriosis di kalendar setiap bulan, anda juga perlu mencatitkan masalah yang berlaku dan sejauh mana ia boleh menjejaskan aktiviti harian anda. Maklumat ini penting bagi membantu doktor untuk diagnosis penyakit anda dengan cepat dan tepat.


Antara cara yang boleh melegakan kesakitan termasuklah :


1. Berehat di sofa yang selesa atau katil apabila rasa sakit

2. Mandi air suam

3. Letakkan botol air panas atau heating pad di perut anda

4. Elakkan sembelit dengan mengambil serat lebih dalam diet anda

5. Mengamalkan senaman merehatkan seperti yoga, pernafasan dalaman dan visualisasi

6. Mengambil suplemen yang tinggi antioksidan dan Resveratrol seperti Vivix Shaklee

BAGAIMANA VIVIX SHAKLEE MEMBANTU PESAKIT ENDOMETRIOSIS?


Vivix adalah minuman botani semulajadi yang mengandungi 4 bahan utama iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberry dan Lobak Ungu yang kaya dengan kandungan resveratrol dan tinggi antioksidan. Resveratrol yang tinggi dapat menghalang sel kanser dari membiak. Rasa masam kelat Vivix yang sedap sangat sesuai untuk semua golongan.


Vivix merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Ianya selamat, semulajadi, berkesan dan yang paling penting HALAL untuk penghidap endometriosis.


Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.
Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif untuk Shaklee. Jadi, memang tiada produk yang sama atau seakan-akan Vivix.


Fungsi Vivix shaklee adalah membantu melindungi dan memperbaharui sel DNA pesakit endometriosis. Penyakit datang disebabkan penuaan sel, bila sel-sel rosak dan tidak berganti dengan sel yang baru dan normal, maka wujud segala keletihan badan terlampau, muka nampak berusia, sakit pinggang, sakit sendi dan penyakit disebabkan hormon ini.


Vivix dapat membantu pesakit endometriosis sembuh kerana Vivix bertindak sehingga ke peringkat sel. Vivix bertindak melindungi dan memperbaiki DNA. Vivix membantutkan keradangan sel. Vivix meningkatkan prestasi sel. Vivix bertindak sebagai anti infamasi dan anti kanser.

TESTIMONI PESAKIT ENDOMETRIOSIS YANG SEMBUH SELEPAS MENGAMALKAN VIVIX SECARA KONSISTEN







Disclaimer : Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

No comments:

Post a Comment