Pages

Monday 24 April 2017

APA ITU OVARIAN CYST DAN BAGAIMANA MERAWAT CYST?

Assalammualaikum.

APA ITU OVARIAN CYST?






Ovarian cyst adalah kantung yang mengandungi cecair yang berada dalam kilang telur ovari. Cecair ini pula ada yang seperti air, pekat likat, dan ada juga mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.






Sistem pembiakan wanita terdiri daripada rahim, serviks, ovari, dan tiub fallopian. Ovari pula terdiri daripada dua organ kecil yang terletak di kiri dan kanan rahim dalam badan wanita. Ovari menghasilkan telur (ovum) dan hormon seperti estrogen dan progesteron.


Secara amnya, setiap kitaran haid wanita, telur (ovum) akan membesar dan tumbuh pada kantung kecil di dalam ovari yang dipanggil folikel. Apabila telur matang, folikel akan pecah dan membebaskan ovum tadi. Setelah ovum pecah, kantung kecil tadi akan kecut dan menjadi corpus luteum.




Corpus luteum akan merembeskan hormon yang membantu menyediakan telur pada kitaran haid yang seterusnya.


Tetapi, ada ovari yang tidak mengecut dan akan membesar melebihi 2cm. Ini yang dinamakan cyst.


95% ovarian cyst adalah tidak merbahaya tetapi ada juga kes yang mendatangkan kemudaratan dan boleh mengganggu kesuburan.

JENIS-JENIS OVARIAN CYST YANG BOLEH MENGGANGGU KESUBURAN


1. Endometriomas adalah cyst yang disebabkan oleh endometriosis.






2. Polycystic Ovarian Cyst adalah disebabkan oleh haid yang tidak teratur, kadar kandungan hormon yang tinggi dalam darah dan terdapat beberapa cyst yang kecil pada kilang telur ovari

JENIS-JENIS OVARIAN CYST YANG TIDAK MENGGANGGU KESUBURAN


1. Functional cyst iaitu cyst yang terjadi secara normal semasa kitaran haid. Functional cyst menunjukkan seseorang wanita itu subur


2. Cystadenomas adalah cyst yang berlaku dipermukaan lapisan luar kilang telur ovari. Maka cyst jenis ini tidak mengganggu kesuburan


3. Dermoid cysts adalah jenis yang mengandungi beberapa tisu seperti kulit, rambut dan gigi. Biasanya cyst ini perlukan pembedahan untuk mengeluarkannya dan tidak mengganggu kesuburan


SIMPTOM-SIMPTOM MENGESAN OVARIAN CYST



1. Tekanan, bengkak, atau sakit di bahagian perut dan pelvik

2. Masalah pembuangan air kencing seperti tidak lawas atau kerap kencing dan masalah pembuangan air besar seperti sembelit

3. Sakit semasa hubungan kelamin atau ketika haid

4. Pendarahan tidak normal seperti pendarahan yang berpanjangan tetapi sedikit

5. Kitaran haid tidak menentu

6. Tidak selera makan, susut berat badan dan keletihan

BILAKAH PEMBEDAHAN CYST PERLU DILAKUKAN?


Pembedahan bukanlah jalan penyelesaian untuk merawat cyst. Tetapi, pembedahan dilakukan jika :

1. Doktor mengesan kemungkinan ianya kanser dan perlu menjalani biopsy.

2. Ovarian cyst perlu dibuang jika ia memudaratkan seperti sakit perut, haid tidak teratur dan sebagainya

3. Saiz cyst melebihi 5 cm dan dikhuatiri akan pecah

4. Ovari perlu dibuang jika disahkan kanser ovari


Tetapi perlu diingat, cyst boleh berulang dan tumbuh kembali walaupun telah dibuang melalui pembedahan.

BAGAIMANA MENGECUT KAN CYST TANPA MENJALANI PEMBEDAHAN?


Terdapat beberapa kes dimana ada yang berjaya sembuh dari Ovarian Cyst tanpa sebarang pembedahan setelah mengamalkan Vivix Shaklee

BAGAIMANA VIVIX SHAKLEE MEMBANTU WANITA YANG MENGHIDAP OVARIAN CYST?


VIVIX adalah minuman campuran botani semulajadi merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Ianya selamat, semulajadi, berkesan dan yang paling penting HALAL untuk penghidap cyst.


Vivix mengandungi campuran unik botani iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.


Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


Vivix adalah suplemen terbaik untuk penghidap cyst kerana tinggi kandungan antioksidan dan Resveratrol yang terbukti secara klinikal dapat memperbaiki sehingga ke peringkat sellular.


Fungsi Vivix adalah membantu melindungi dan memperbaharui sel DNA kita. Penyakit disebabkan penuaan sel. Apabila sel-sel rosak dan tidak diganti dengan sel yang baru dan normal, maka akan timbul keletihan badan terlampau, muka nampak berusia, sakit pinggang, sakit sendi dan pelbagai penyakit kronik yang lain termasuk kanser cyst.


Antioksidan yang terdapat dalam Vivix dapat melindungi tubuh dari serangan radikal bebas. Toksin dalam badan akan menyebabkan sel-sel menjadi rosak. Vivix membantu memulihkan sel-sel yang telah rosak dan tidak berfungsi sepenuhnya serta memberikan tenaga pada sel yang lemah.


Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif untuk Shaklee. Jadi, memang tiada produk yang sama atau seakan-akan dengan VIVIX.


Jadi, untuk semua yang ingin jaga kesihatan dan kecantikkan sehinga ke tahap SEL, VIVIX adalah jawapannya.

TESTIMONI PENGHIDAP CYST MENGAMALKAN VIVIX












No comments:

Post a Comment