Pages

Monday 15 September 2014

Minum Air Gula ( MOGTT)

Assalammualaikum..
Hari ini ada check up 25 minggu di hospital..
Hari ini juga kene amik MOGTT Test..ala yang kene minum air gula pekat tu..
Apa MOGTT tu?? MOGTT (Modified Glucose Tolerence Test) dilakukan pada ibu mengandung untuk mengetahui samada ibu tersebut ada kencing manis atau tidak..Macam saya disebabkan keturunan..Ayah ada kencing manis..Jadi dari anak pertama sampai yang ketiga ni wajib ambil test ni..

Jadi malam tadi pukul 10 malam saya dah mula puasa. Pagi tadi pukul 11 pagi ambil darah pertama dan minum secawan air gula glucose. Selepas 2 jam saya kene ambil darah kedua pula iaitu pukul 1 tengahari. Sementara menunggu ambil darah yang kedua, saya tidak boleh makan atau minum, jangan banyak bergerak dan kalau boleh jangan sampai muntah..Kalau tak sia-sia je la ambil darah pertama dan minum air gula tadi.
Alhamdulillah result ok. Saya tiada masalah kencing manis semasa hamil.
HB saya pun cantik 11.2.

Sangat teruja mengandung anak nombor 3 ni sebenarnya sebab saya mengandung bersama Shaklee. Memang masa mula-mula join Shaklee da niat kalau saya mengandung, saya nak ambil full set hamil Shaklee..yeayy akhirnya cita-cita saya tercapai..
Saya ambil B complex, Omega, Vitamin C, Vitalea, Ostematrix. Badan memang cergas, tak lembik, sama lasak dengan anak-anak. Dan sangat teruja bila tengok "anak-anak Shaklee" yg lain semua nya pipi montel, debab, gebu..Macam Am!!
Kalau u'olss masih tercari-cari supplement apa yang nak ambil masa mengandung, boleh la cuba Set Hamil Shaklee ye..
Jangan malu segan kalau nak tanya apa-apa..Meh whatsapp @ 019-488 5969 kita sembang-sembang.




No comments:

Post a Comment