Pages

Tuesday 2 May 2017

KATARAK - PENYAKIT SELAPUT MATA YANG TIDAK BOLEH DIABAIKAN DAN RAWATAN AWAL SEBELUM BERLAKUNYA GLAUKOMA SEKUNDER

Assalammualaikum.


Katarak adalah sejenis penyakit yang menyebabkan lensa mata menjadi keruh atau berkabut. Lensa mata yang sihat kelihatan jernih dan bersih. Umumnya katarak ini muncul apabila seseorang meningkat usianya. Pesakit diabetes biasanya mengalami penyakit katarak ini.




Penyakit katarak berlaku apabila kanta mata semakin legap dan mengganggu laluan cahaya masuk ke dalam retina mata. Pesakit akan mengalami masalah penglihatan kabur, imej berganda, masalah melihat cahaya terang, dan gangguan penglihatan warna apabila kanta semakin legap.


Mengikut statistik, satu daripada enam individu diserang penyakit katarak apabila usia melebihi 40 tahun. Paling menggerunkan, hampir semua orang akan mengalami katarak di salah satu atau kedua-dua belah mata mereka apabila mencapai usia 75 tahun.


FAKTOR-FAKTOR TERJADI PENYAKIT KATARAK







1. Faktor usia yang semakin meningkat tua

2. Cedera pada lensa mata

3. Menghidap diabetes

4. Penyakit mata

5. Lahir dengan sakit katarak (kongenital)

6. Ibu hamil yang menghidap jangkitan penyakit seperti rubela akan mempengaruhi bayi atau kanak-kanak mereka menghidap katarak kongenital

7. Terdedah pada sinaran ultraviolet secara berlebihan

8. Radang mata

9. Penggunaan ubat steroid yang berpanjangan

10. Penggunaan ubat kolesterol



JENIS-JENIS PENYAKIT KATARAK


1. Subcapsular - jenis ini biasanya berlaku pada penghidap diabetes atau pesakit yang mengambil steroid dalam jangka masa lama


2. Nuclear - lazimnya berlaku disebabkan peningkatan usia


3. Cortical - jenis katarak ini berlaku pada lensa corteks, pesakit diabetes dan faktor peningkatan usia

 

TANDA-TANDA PENYAKIT KATARAK






1. Mata berkabus dan kabur

2. Mata menjadi "rabun ayam"

3. Penglihatan "double vision"

4. Jika memakai cermin mata atau kanta lekap, power mata menjadi semakin tinggi

5. Penglihatan semakin teruk apabila waktu malam


BAGAIMANA VIVIX SHAKLEE MEMBANTU PESAKIT KATARAK?


VIVIX adalah minuman campuran botani semulajadi merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Ianya selamat, semulajadi, berkesan dan yang paling penting HALAL untuk pesakit katarak. 


Vivix mengandungi campuran unik botani iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.


Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


Vivix adalah suplemen terbaik untuk pesakit katarak kerana tinggi kandungan antioksidan dan Resveratrol yang terbukti secara klinikal dapat memperbaiki sehingga ke peringkat sellular.


Resveratrol di dalam Vivix membantu mengurangkan inflamasi dan anti radang yang sangat baik untuk mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh radikal bebas yang menyebabkan mata dan penglihatan tidak dapat berfungsi dengan baik.



TESTIMONI PESAKIT KATARAK KONSISTEN MENGAMALKAN VIVIX SHAKLEE





SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3
TESTIMONI 44: SABARIAH ABDUL RAHMAN
[DAH TAK PERLU PEMBEDAHAN KATARAK SELEPAS AMALKAN VIVIX DAN CAROTOMAX]

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya Sabariah Binti Abdul Rahman, berusia 74 tahun. Saya baru menjalani pembedahan katarak mata kanan pada 8 Disember 2016 yang lalu. Pembedahan mata kiri pula dijadualkan pada 9 Januari 2017.

Selepas pembedahan pertama, saya mengambil Vivix dan Carotomax secara megadose bagi tujuan pemulihan. Namun kesan lain yang saya dapat selepas pengambilan secara megadose itu, saya tidak lagi perlu menjalani pembedahan untuk mata kiri kerana didapati mata semakin sihat.
Lebih menggembirakan, selepas sebulan dibedah, sewaktu pemeriksaan susulan di Pusat Katarak MAIWP, didapati power kedua-dua mata saya semakin menurun dengan banyak.

Alhamdulillah, saya kini masih dalam proses pemulihan disebabkan faktor umur yang semakin meningkat. Saya juga masih meneruskan pengambilan suplemen lain untuk kesihatan yang lebih optimum.

Kalau nak cuba turunkan power mata anda, tak salah mencuba sesuatu yang baik dan mempunyai kajian seperti di Shaklee.

Terima kasih.


BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN VIVIX?
 Call/WA/Sms : 019-4885969
 FB : Nur Faraha Jamal
 IG : n_faraha
 Pages : Healthy Lifestyle Secrets
 COD Area Port Dickson
 POS ke alamat anda pada bila-bila masa sahaja

No comments:

Post a Comment