Pages

Wednesday 19 April 2017

ADA SINAR BARU UNTUK PESAKIT PENAPIS BUAH PINGGANG BOCOR ATAU NEPHROTIC SYNDROME

Assalammualaikum.


Nephrotic syndrome ialah penyakit berkaitan dengan buah pinggang.
Dalam buah pinggang kita yang normal, ada penapis halus yang dipanggil Glomeruli. Fungsi penapis halus ini ialah untuk menghalang albumin (sejenis protein) daripada keluar ke dalam air kencing.





Nephrotic syndrome berlaku apabila penapis halus didalam buah pinggang ini telah bocor atau rosak. Ini akan menyebabkan sebanyak 3gm protein terkeluar melalui air kecing dalam masa 24 jam setiap hari. Kehilangan protein ini dipanggil PROTEINURIA. Ini menyebabkan badan kehilangan banyak protein.





TANDA-TANDA SESEORANG MENGHIDAP NEPHROTIC SYNDROME


1. Protein berlebihan dalam air kencing

2. Protein yang kurang dalam darah

3. Kolesterol tinggi dalam darah

4. Kadar triglycerides dalam darah terlalu tinggi

5. Bengkak bahagian buku lali dan kaki

6. Tidak selera makan

7. Kenaikan berat badan

8. Lemah dan tidak bermaya

9. Kencing menjadi berbuih-buih

10. Mata dan muka kelihatan bengkak selepas bangun dari tidur

11. Perut kembung, cirit-birit dan dan sakit perut


GOLONGAN YANG BERISIKO MENGHIDAP NEPHROTIC SYNDROME


1. Penyakit yang memberi kesan pada buah pinggang seperti diabetes

2. Mereka yang kerap mengambil ubat-ubatan NSAIDs (non steroidal anti inflammatory drugs) dan antibiotik

3. Jangkitan seperti Hepatitis B, Hepatitis C, malaria dan HIV

4. Golongan lelaki lebih cenderung mendapat sakit ini berbanding wanita

CARA MENGESAN NEPHROTIC SYNDROME






1. Melalui air kencing dipstick

Level protein yang tinggi dalam air kencing pada satu-satu masa mungkin disebabkan oleh Nephrotic syndrome

2. Mengambil air kencing 24 jam

Air kencing dikumpul selama 24 jam untuk mengira jumlah protein dengan lebih tepat

3. Darah

Nephrotic syndrome menyebabkan protein yang rendah di dalam darah dan Lipid yang tinggi. Kiraan Creatinine atau Urea yang tinggi di dalam darah menunjukkan fungsi buah pinggang mungkin terganggu


KOMPLIKASI PENYAKIT NEPHROTIC SYNDROME


1. Jika penghidap nya kanak-kanak, penyakit ini boleh membantutkan pembesaran tubuh dan pesakit perlu dirawat di hospital sehingga sembuh

2. Antibodi menjadi lemah dan mudah mendapat jangkitan kuman dan boleh membawa maut

3. Air yang berkumpul di selaput paru-paru dan tisu badan menjadi tempat pembiakan kuman dan mengakibatkan jangkitan paru-paru

4. Kegagalan fungsi buah pinggang peringkat akhir atau End Stage Renal Failure (ESRF)

5. Darah menjadi lebih pekat kerana air keluar dari salur darah ke tisu berhampiran. Penyakit salur darah dalam kaki tersumbat (Deep Vein Thrombosis) boleh berlaku

6. Ubat Steroids yang diambil juga memberi banyak kesan sampingan

RAWATAN PENGHIDAP NEPHROTIC SYNDROME


1. Pesakit diberikan ubat steroids untuk mengurangkan protein dalam air kencing

2. Ambil ubat yang menyingkirkan air berlebihan dalam badan

3. Diet yang rendah garam

4. Ambil vitamin D

5. Protein Albumin akan disuntik dalam salur darah untuk meningkatkan albumin dalam darah

6. Ambil RESVERATROL yang semulajadi dalam Vivix

BAGAIMANA RESVERATROL MEMBANTU PENGHIDAP NEPHROTIC SYNDROME


Vivix adalah satu-satunya suplemen yang bekerja sehingga ke tahap sel, dan membantu memperbaharui sel dalam tubuh badan pesakit Nephrotic syndrome.


Vivix bertindak melindungi sel-sel dan DNA pesakot Nephrotic syndrome dari kerosakan dan serangan radikal bebas.


Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.

Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah.

Cell Repair : membaiki sel yang telah rosak.

Cell Performance : meningkatkan prestasi sel

TESTIMONI PESAKIT NEPHROTIC SYNDROME























Assalamualaikum, ini kisah bagaimana kami telah jatuh cinta cinta dengan Vivix Shaklee. Nama saya Muhamad Rosdi Ismail,38 tahun. Pada bulan September 2015, saya telah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom iaitu buah pinggang bocor yang menyebabkan protein terkeluar melalui air kencing. Sesuatu yang agak mengejutkan dan merisaukan saya sebenarnya. Siapa tak sayang buah pinggang kan??


Sebenarnya sebelum tu lagi saya perasan air kencing berbuih tetapi saya tak fikir ia sesuatu yang pelik dan tanda penyakit ini. Tetapi bila tangan dan kaki membengkak, barulah saya menyedari ada yang tidak normal. Saya membuat pemeriksaan di Hospital. Dan semasa di hospital doktor menahan saya di wad kecemasan dan membuat pemeriksaan air kencing 24jam, juga pemeriksaan darah. Setelah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom doktor memberi “sebeban” ubat yang pada saya sangat banyak untuk ditelan. Dengan ubat surut bengkak, ubat kolesterol, ubat darah tinggi. Ya, penyakit ini turut memberi saya pakej penyakit yang lain yang sebelum ini saya memang tidak pernah menghidapinya.


Doktor turut memberi steroid tetapi menyatakan jika saya bersetuju untuk membuat Biopsi iaitu prosedur mengambil sampel buah pinggang maka saya tak perlu mengambil steroid.


Saya berbincang dengan isteri, kami bersetuju untuk memulangkan sebungkus besar Steroid dan memberitahu Doktor kami ingin membuat Biopsi. Hakikat yang sebenarnya kami ingin berikhtiar dengan VIVIX SHAKLEE. Kalau sebelum ini saya antara yang culas memakan vitamin tapi dengan Vivix saya sangat konsisten. Maka saya meneruskan suplemen dan juga ubat doktor kecuali steroid. Saya sangat risau jika buah pinggang saya benar benar rosak maka perlu menjalani dialisis di usia 30an ini. Di saat anak-anak masih kecil ini. Nauzubillah.


Alhamdulillah dengan izin Allah, setelah sebotol Vivix bacaan protein di dalam urin menampakkan penurunan. Dan setelah 3botol Vivix iaitu lebih kurang 3bulan saya ada temujanji dengan Doktor pakar di Selayang. Dan Alhamdulillah saya sangat bersyukur apabila Doktor mengesahkan air kencing saya tiada lagi protein, tekanan darah normal dan ujian darah semua menunjukkan result yang cantik. Doktor juga stopkan semua ubat dan yang paling best Doktor sendiri yang beritahu TAK PERLU BUAT BIOPSI.

Kalau sebelum ini saya dan isteri merasakan Vivix mahal tetapi bila dalam situasi ini barulah kami menyedari duit boleh dicari, namun buah pinggang itu lebih berharga, tiada gantinya.
Terima kasih Allah. Terima kasih Shaklee.

Sekiranya anda atau ahli keluarga anda menghidapi penyakit ini atau yang berkaitan ataupun penyakit kronik lain seperti diabetis, strok, darah tinggi dan kanser. Ikhtiarlah dengan VIVIX. Saya percaya Allah tak turunkan penyakit tanpa penawarnya. Tugas kita untuk berikhtiar, selebihnya berdoalah dan bertawakal lah kepada Allah.

Sesungguhnya Dia Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan.

Muhamad Rosdi Ismail






No comments:

Post a Comment