Pages

Tuesday 3 January 2017

CARA KEKALKAN AWET MUDA DAN ELAKKAN KANSER DENGAN MUDAH

Assalammualaikum.


Pernah jumpa tak orang yang da berusia tapi kelihatan muda,  sihat dan bertenaga?. Dan ada juga yang masih muda tapi nampak dah berusia dan menampakan kedut kedut di muka,  tidak bermaya,  kusam,  tidak sihat dan tidak bertenaga? Apa rahsia mereka kelihatan muda jelita tu ye? 




Sebelum kita kupas lebih lanjut,  saya nak kenalkan satu perkataan iaitu telomere.  Sebutan yang betul TE-LO-MIER. 


Di dalam sel badan kita terdapat gen atau DNA  yang terletak di dalam molekul berpintal disebut sebagai kromosom. Pada hujung kromosom DNA ini dipanggil telomeres, sesuatu yang melindungi data genetik kita, membolehkan sel-sel untuk membahagi, dan menyimpan rahsia bagaimana kita semakin tua dan mendapat kanser.


Jadi secara ringkasnya, kromosom kita dilindungi oleh telomeres.


Ok sebagai contoh yang mudah..


Telomeres seperti gentian plastik dihujung tali kasut. Ia berfungsi untuk melindungi hujung tali kasut daripada berserabut yang akan menjadi susah untuk digunakan/rosak.


Jadi seperti juga dengan telomeres nie....





Berikutan dengan meningkatnya umur seseorang, proses pemendekkan telomeres juga akan berlaku. Semakin pendek telomeres, keupayaannya untuk melindungi DNA kita semakin kurang. So, bila tidak dilindungi, DNA atau sel akan mula rosak..





Dan..


Apabila DNA rosak ia menjadi merbahaya, sel mempunyai keupayaan untuk mengesan dan membaiki kerosakan kromosom. Tanpa telomeres, hujung kromosom akan kelihatan seperti DNA yang rosak, dan sel akan cuba untuk membaiki sesuatu yang tidak rosak. Ini akan membuat mereka berhenti membahagi dan akhirnya mati.




Dan apakah kaitannya dengan Vivix pula?


Maka, disinilah peranan vivix.. Dimana pengambilan vivix dapat membantu #memperlahankan pemendekan telomeres walaupun umur kita semakin meningkat.


Dan menurut satu kajian yang dilakukan oleh pihak Shaklee (landmark study shaklee), telomeres pengguna vivix adalah 11% lebih panjang daripada mereka yang tidak mengamalkan vivix.




Jadi Vivix akan memastikan telomeres kita sentiasa panjang dan dapat melindungi sel atau DNA kita daripada kerosakan atau radikal bebas. 


Kebetulan pula, vivix ada promo bulan ni. Jadi sebagai langkah permulaan, jom kita amalkan vivix untuk penambahbaikan sel kita..


Rasa bersalah kalau tak telan vivix setiap hari.


Untuk keterangan lanjut boleh hubungi saya :


🌿 Call/WA/Sms : 019-4885969
🌿 FB : Nur Faraha Jamal
🌿 IG : n_faraha
🌿 Blog : mama-aqeef.blogspot.com
🌿 Pages : Healthy Lifestyle Secrets 

🚘 COD Area Port Dickson

📬 POS ke alamat anda pada bila-bila masa sahaja

No comments:

Post a Comment