Pages

Wednesday 4 January 2017

APA ITU TELOMERE?

APA ITU TELOMERE?


Telomere adalah bahagian paling hujung pada kromosom yang berfungsi agar kromosom tidak memendek ketika pembelahan sel terjadi. Kromosom ni terdapat pada DNA kita. Dan DNA terdapat pada sel kita. Jadi, sekecil-kecil sel itu, lagi kecil la kromosom tu.


Untuk mudah faham,  saya ambil contoh Telomere ni macam hujung tali kasut atau nama dia aglet. Fungsi hujung tali kasut ni supaya benang-benang pada tali kasut tidak rosak atau terurai.





Jadi, sebagaimana aglet tadi yang memelihara tali kasut daripada rosak. Telomere juga sangat penting dalam memelihara kromosom. Telomere yang pendek berkait rapat dengan risiko penyakit dan penuaan.




Sebab dan Akibat Telomere Memendek


Punca telomere memendek adalah seperti genetik, usia, dan tentunya persekitaran.


Tetapi faktor persekitaran adalah paling dominan memendeknya telomere seperti gaya hidup tidak sihat, stress, kegemukan, merokok, dan kelebihan lemak perut.


Selain daripada menyebabkan penuaan telomere memendek juga menyebabkan penyakit seperti kanser, serangan jantung, dan beberapa penyakit lain.





Kajian Telomere : The Shaklee Telomere Research Landmark Study II Shaklee telah bekerjasama dengan Dr.Elizabeth Blackburn pemenang The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009 yang menemui bagaimana kromosom dilindungi oleh telomeres dan enzim telomerase. Kajian telomere ini telah menguji kepanjangan telomeres.


Landmark Study II yang dijalankan oleh Shaklee membuktikan pengambilan supplemen yang konsisten (Vitalizer, Vivix and Cinch) setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan kadar pemendekan TELOMERE sebanyak 40% !





Vivix sedang promosi bulan ni.


Elok sangat kita ambil Vivix utk jaga Telomere kita kan.


Rasa bersalah bila dah tahu pasal telomere ni tapi tak jaga dengan baik. 


Langkah pertama ialah kita boleh mulakan dengan pengambilan VIVIX


Untuk keterangan lanjut boleh hubungi :

🌿 Call/WA/Sms : 019-4885969
🌿 FB : Nur Faraha Jamal
🌿 IG : n_faraha
🌿 Blog : mama-aqeef.blogspot.com
🌿 Pages : Healthy Lifestyle Secrets 

🚘 COD Area Port Dickson

📬 POS ke alamat anda pada bila-bila masa sahaja

No comments:

Post a Comment